Rico, uiteraard ben ik het voor een groot gedeelte met jou eens als het op design aankomt. Echter kan ik me ook verplaatsen in de fabrikant. Je moet de "fans" geven wat ze verlangen.

En dat Audi en BMW dit goed doen blijkt uit de cijfers. (tov de concurrenten)
Ieder model heeft zijn eigen doelgroep. Zo zal een A3 koper nooit twijfelen tussen een A4 en A3. Dit geld ook voor de 1-serie en de 3-serie. Maar deze A3 koper zal het juist waarderen dat zijn A3 veel familie-trekjes heeft van de grotere/duurdere A4. En dit geld dan ook weer voor de A4 tov de A6 of A8.
De rijders van duurdere Audi's stoort het totaal niet dat een A3 of A4 dezelfde neus heeft als zijn auto.
De neus en derriere van een auto zijn nu eenmaal het makkelijkste en het beste om deze familietrekjes door te geven.
De nieuwe 3-serie is eigenlijk ook een slap aftreksel van de prachtige 5-serie. Toch zijn er massa's mensen die hem kopen. De 5-serie rijder zal het worst wezen of die nieuwe 3-serie op zijn auto lijkt.
Die van hem rijdt gewoon stukken lekkerder en bezit meer comfort dan de 3-serie. Daarnaast koppelen veel mensen persoonlijke status aan het type dat ze rijden.
Het valt me op dat buitenstaanders (rijders van andere merken) zich vaak eerder storen aan het kopieer-gedrag van fabrikanten dan de mensen die merkentrouw zijn. Ook rijders van oudere type auto's geven vaker commentaar op de eenheidsworst-strategie van fabrikanten.
De herkenbaarheid werkt nu eenmaal in het voordeel van de fabrikant. ze zouden wel gek zijn om ieder model een andere neus te geven. De merken die dit wel doen, staan niet bepaald bovenaan in de verkoop.
Tot slot, de nieuwe A3 ziet er net zo verfrissend uit uit als de nieuwe 1-serie.
Bijschaven en krachtigere lijnen. Dat zal de opdracht zijn geweest voor de heren ontwerpers.
"Never change a winning team"
@Robin, heb je wel eens onder invloed van een fles Chianti Classico een bericht tot 3 keer toe op die kl*te ipad geschreven en dat de browser zich dan zelf sluit onder het tikken? Frustratie all over the place, inderdaad.
@Romo, de Nieuwe A3 komt ook nu ook in een coupe (kofferbak) uitvoering..... step over to the darksite